" />

Klikinsäästäjä app storen ykköseksi – lue rohkea analyysi tilanteesta

IMG_7577Klikinsäästäjä Oy:n iPhone-sovellus on noussut app storen uutiset-osion ladatuimmaksi. Kova suoritus, onnittelut tekijöille!

Klikinsäästäjä on Ampparit meets Reddit meets Meltwater -tyypinen appsi: ilmeisesti yhdistelmä käyttäjien tekemää aihekuratointia ja käyttäjien tekemiä tiivistelmiä, joiden käyttövoimana on turhautuminen epäselviin otsikoihin. Sovellus myös pelillistää klikkiotsikoiden tuottamista, korostaen ugc:n merkitystä. Tarjolla on myös aiheiden suodatusta ja lukulista-toiminto.

 

Kiinnostava nähdä, mihin suuntaan tämä kehittyy. Bisnesmallia ei maaliskuussa perustetulle startupille ole vielä nähtävillä – mainokset tai mainoksettomat tilaukset lienevät mahdollisia, mutta miten ja kannattaako, vaikea sanoa.

Yritys on saanut Tekesiltä rahaa, ja sovellusta kuvataan hakemuksessa näin: “Facebook-sivun ympärille rakennetaan moderni ja käyttäjäystävällinen monikanavainen uutisvirta-applikaatio iOS- ja Android-alustoille. Applikaation keskiössä on paitsi ylivertainen käyttäjäkokemus, myös disruptiivinen vapaaehtoisuuteen perustuva mainonta-ajattelu.”

Disruptiivinen vapaaehtoisuuteen perustuva mainonta-ajattelu? En tiedä mitä se tarkoittaa. Säästä klikki, katso sen sijaan mainos?

Olennainen kysymys lienee se, ottaako nykyinen klikinsäästäjän Facebook-yhteisö tämän omakseen ja ryhtyy lukemaan suomalaista mediaa appsin kautta.

Hieman keskeneräisestä sovelluksesta ei käy ihan selväksi, miten tämän avulla luetaan uutisia nykyisiä käyttöliittymiä paremmin. Personointia ja kuratointia löytyy jo esimerkiksi Hesarin sovelluksista ja Ylen uutisvahdista. Yhteisö on läsnä Facebookissa jo ja löytyu esimerkiksi Redditistä. Meltwater ja vastaavat tarjoavat aihepiiriseurantaa.

Muuttuessaan appsiksi Klikinsäästäjä joutuu tekemään muodonmuutoksen. Hauskasta huumoriyhteisöstä pitäisi tulla toisenlainen, ehkä vähän vakavampi media. Nykyisin Facebookin uutisvirtaan ilmaista sisältöä tuottava yhteisö pitäisi saada palvelemaan itseään ja sovelluksen omistajia. Voiko Klikinsäästäjä elää Facebookin ulkopuolella?

Jos Klikinsäästäjä-yhteisö keskittyy sovelluksessakin klikkiotsikoihin, se palkitsee klikkiotsikoiden tekijät – klikeillä. Jos taas aihepiiri laajenee, yhteisön käyttövoima voi hiipua ja vastaan tulee digimedian tavallisia kysymyksiä: mistä raha, mistä sisällöt, miten esittää sisällöt.

Ison nettimedian näkökulmasta Klikinsäästäjän appsi on ennen kaikkea Amppareiden kaltainen palvelu, joka kerää otsikoita yhteen ja tuo hieman liikennettä sivustoille. Google Newsin kohta julkaistava uusi amp-versio ja Apple News pelaavat samassa liigassa. Kilpailu skenessä on kovaa.

Klikinsäästäjästä mediat voivat oppia kuitenkin yhteisöjen ja etusivujen rakentamista. Mielenkiintoisia media-alan startupeja Suomessa ei ole liikaa – klikinsäästäjä on ehdottomasti yksi niistä.

Leave a Reply

*